מהי השמנת יתר?

השמנת יתר הינה מצב רפואי מסוכן של משקל גוף גבוה, כלומר מצב של הצטברות עודפת של שומן גוף, עד לרמה שהדבר מסכן את בריאותו של האדם, ומוביל לבעיות רפואיות ולירידה בתוחלת ובאיכות החיים. אדם נחשב לסובל מהשמנת יתר קיצונית כאשר מדד מסת הגוף הינו מעל 30 (BMI > 30).

BMI, מה זה?

מדד מסת הגוף (body mass index- BMI) מודד את היחס בין משקל הגוף לבין הגבוה, כלומר מעיד על הפרופורציה בין הגובה לבין המשקל של האדם. חישוב ה-BMI הוא המשקל (בקילוגרמים) חלקי הגובה (במטרים) בריבוע. לדוגמה אדם בעל משקל של 90 קילוגרמים וגובה של 170 סנטימטר (90 ÷ 170 2= 31.14) יהיה בעל BMI של 31. מדד של 31 מעיד על השמנת יתר.

עושים שימוש במדד BMI כדי להעריך עודף או תת משקל, דבר העוזר גם לאבחן בעיות התפתחותיות או בריאותיות הקשורות למשקל הגוף (לעודף או לתת המשקל). BMI בין 25-30 מעיד על עודף משקל ולא על השמנת יתר, אולם קיים מתאם מובהק בין השניים, כלומר אחוזים גדולים שסובלים מעודף משקל, יפתחו בעתיד השמנת יתר.

אחד החסרונות של מדד BMI זה שהוא אינו לוקח בחשבון את הרכב הגוף. פירוש הדבר שהוא אינו יודע להבחין בין מסת שריר למסת שומן. אדם בעל מסת שריר גדולה עלול להיחשב לפי מדד BMI כסובל מעודף משקל. מדד BMI באופן כללי הינו כלי אבחון די יעיל בשימוש על אוכלוסיות “רגילות”, ופחות יעיל על ספורטאים, מפתחי גוף וכדומה.

כמה סוגים של השמנת יתר:

  • השמנת יתר type 1– BMI נע בין 30-35, מפחית את תוחלת החיים ב-2-4 שנים.
  • השמנת יתר type 2– BMI נע בין 35-40, מפחית את תוחלת החיים ב-6-7 שנים.
  • השמנת יתר קיצונית type 3– BMI מעל 40, מפחית את תוחלת החיים ב-10 שנים.

השמנת יתר פעמים רבות היא הסיבה למחלות רבות, בעיקר מחלות קרדיו-ווסקולאריות (לב וכלי דם), סוכרת, דום נשימה בשינה (sleep apnea), אסטמה, סוגים מסוימים של לסרטן ועוד מחלות אחרות[1].

השמנת יתר יכולה לנבוע מסיבות מגוונות כגון, מחוסר פעילות גופנית, נטייה גנטית והרגלי תזונה לקויים של מזונות ומשקאות עתירי קלוריות. כמו כן מעבר לסיבות אלו קיימות גם סיבות פסיכולוגיות שיכולות ליצור מצבים של הפרעות אכילה שיבואו לידי ביטוי בהשמנה קיצונית, כגון אכילה לצורך “נחמה”, חוסר תקווה קיצוני וחוסר שליטה על מה שמתרחש בחייו של האדם כך שהוא “שולט” על ידי אכילה מוגזמת או הימנעות מאכילה (אנורקסיה).

עד כמה המצב חמור?

השמנת יתר הפכה לבעיה הבריאותית הציבורית הגדולה ביותר של המאה ה-21, השכיחות הגבוהה ביותר של השמנת יתר נמצאה בארצות הברית אשר אחראית לתמותה של 112,000-365,000 איש כל שנה. המצב בישראל אינו מזהיר במיוחד, ולישראל יש את הכבוד המפוקפק לעמוד בין 10 המדינות המובילות בשיעורי ההשמנה בעולם.

דוח שסקר את נתוני הארגון העולמי מהשנים 2008-2009 מצא כי שכיחות הסובלים מעודף משקל והשמנת יתר בישראל עלה פי 3 ב-30 השנים האחרונות, 44.1% מבני 18-64 סובלים מעודף משקל והשמנת יתר. מנתוני האגודה למען שירותי בריאות הציבור בין השנים 2007-2009 עולה כי 22.5% מהתלמידים בכיתות א’-ט’ סובלים מעודף משקל, ו-8% סובלים מהשמנת יתר.

מעבר להיבט הרפואי, השמנת יתר גורמת לנזק כלכלי למדינה ולאזרחיה המשוער ב-10 מיליארד שקל בשנה[2].

החברה אשמה, באמת?

אין ספק החברה המודרנית-המערבית מעודדת ויוצרת את התנאים הנוחים להמשך החרפתה והתפשטותה של השמנת יתר בקרב האוכלוסייה. פרסומות, דימויי גוף לא מציאותיים של שחקנים ודוגמניות/דוגמנים, הזמינות הגוברת של מזונות ומשקאות עתירי קלוריות בעלי ערך תזונתי ירוד המשווקים כ”טעם החיים”, דרך החיים הנוכחית שמבקשת שהכול יגיע מהר ובקלות, העבודה המאומצת ושעות העבודה הארוכות, היעדרות של ההורים מהבית בשעות הצהריים, הופכות את האוכל המהיר למוצר שכיח בארון המטבח של כל אחד ואחת מאיתנו.

אך עם זאת, האם באמת אפשר להאשים רק את התנאים החברתיים המובילים לכך? האם אין לנו בחירה לעשות את הצעדים לבריאות אישית, איכות חיים ותוחלת חיים ארוכה?

אנו חלק מהמערכת הגדולה שמעודדת אותנו להמשיך לצרוך אוכל זול מהיר ושמן, אנחנו חלק מהמעגל הקבוע של קנייה בסופר, חימום במיקרוגל והוספת קילוגרם נוסף בכל כמה חודשים, אנו חלק מהתפיסה של “ממחר נתחיל להתאמן”, “ממחר נשנה את הרגלי האכילה שלנו”, “התפיסה של המחר” היא מה שהופכת אותנו לפאסיביים, היא מה שאנו קודם כל צריכים לשנות, את מה שחובתנו לשנות.

החדשות הטובות- זה הכול בידיים שלנו (לפחות הרוב)

כנראה שאתה ואני לא נשנה את אידיאולוגיית הפרסום של תעשיית המזון המהיר, כנראה שגם לא נשנה את דימוי הגוף של הרזון הכמעט אנורקטי של הדוגמניות והדוגמנים המתנוססים על שלטי החוצות ברחבי העיר, אולם אתה ואני בהחלט יכולים לשנות את הרגלי האכילה שלנו, את רמת הפעילות הגופנית שלנו, ועל ידי כך להפוך את חיינו לטובים יותר, בריאים יותר, להאריך את תוחלת חיינו ולעלות את איכות החיים שלנו (ואפילו אולי על ידי כך לרסן מעט את המוגזמות של הפרסום, ולהפוך את ייצוג הגוף והיופי בחברה למעט יותר נורמאליים).

יש לנו את הכוח להתחיל במסע לבריאות כללית. מסע שמתחיל בצעד קטן, קצת פחות אוכל מטוגן, קצת יותר פעילות אירובית מתונה, להתחיל עם הליכה קלה 15 דקות, לוותר על הבירה השלישית או על כוס היין השלישית במסעדה. לא צריך וויתורים ענקיים, שינויים גדולים בסגנון החיים שלנו, בדרך כלל “מתפוצצים” לנו בפנים, ואז שוב ייאוש, אכזבה, והמעגל הקסמים מתחזק. בקיצור, להתחיל בקטן, להפוך את השינוי הקטן הזה לחלק משגרת החיים, להטמיע אותו בסדר היום שלנו, לאט אבל בטוח נגיע לשם- לבריאות ואיכות חיים גבוהה. מרתון זה בסך הכול צעד אחד שאחריו עוד צעד ועוד צעד, אז בואו נתחיל עם הצעד הראשון, הנוספים כבר יגיעו…

מקורות

News medical. (March 2014). What is Obesity?, Retrieve 9 March, 2014, from:http://www.news-medical.net/health/What-is-Obesity.aspx

השמנה בישראל 2011, מתוך:
http://www.wecan.co.il/?CategoryID=347

[1]See: News medical. (March  2014).
[2] ראה: השמנה בישראל 2011. מתוך: http://www.wecan.co.il/?CategoryID=347