תחושת מסוגלות ובטחון אישי

תחושת מסוגלות היא האמונה של האדם בכוחו ובמסוגלותו לשלוט באירועים המשפיעים על חייו. האמונה של האדם ביכולתו תורמת להצלחתו הממשית¹ (בנדורה, 1994).

כאשר אדם נתקל בפני גורם מאיים, לדוגמה עימות אלים בבית הספר, הוא מבצע שתי הערכות פסיכולוגיות:
1. האם הגורם מאיים או מלחיץ? (פנייה להערכה של הגורם במציאות)
2. האם אני מסוגל להתמודד עם הגורם? (פנייה להערכה של המשאבים הפנימיים)

הערכה השנייה, היא פנייה פסיכולוגית של האדם אל תחושת המסוגלות, אשר קובעת את צורת ההתמודדות לנוכח האיום (Frydenberg, Andrews & Ainley ,2004).

מחקרים רבים בפסיכולוגיה טוענים כי אנשים בעלי רמת מסוגלות גבוהה מפגינים עמידות ללחצים ופחות פגיעים לדיכאון. ולהיפך, אנשים בעלי רמה נמוכה של תחושת מסוגלות סובלים יותר מחרדה ופחות מאמינים שהם מסוגלים להתמודד עם אירועים מלחיצים. בנוסף, נמצא כי רמת מסוגלות גבוהה קשורה עם צורות התמודדות יעילות ואיכות חיים גבוהה.

תחושת מסוגלות גבוהה קשורה עם תחושת ביטחון. אדם שמאמין כי הוא מסוגל להתמודד עם אירועים מלחיצים, נהנה מתחושת ביטחון גבוהה.

אחת המטרות המובהקות ביותר של אומנות הלחימה ג’ו ג’יטסו היא בנייה של תחושת המסוגלות של המתאמן. שיפור, חיזוק ועיצוב האמונה ביכולות האישיות נבנים דרך טכניקות הגנה והתקפה, תוך דגש על בניית שלבי ביניים וסרגל התמודדות אפקטיבי המותאם לכל מתאמן (לדוגמה, על ידי התנסות בהשלמת משימות מלחיצות שנוצרות באופן מלאכותי במהלך האימון, נבנית תחושת המסוגלות של המתאמן).

יש חוקרים בפסיכולוגיה שמחלקים את תחושת המסוגלות לתחומים שונים (מסוגלות ספציפית). כלומר, אדם יכול להיות בעל תחושת מסוגלות גבוהה במתמטיקה אך תחושת מסוגלות נמוכה בהיסטוריה. אם זאת אני טוען כי תחושת המסוגלות שנבנית במהלך אימוני הג’ו ג’יטסו אינה תחושת מסוגלות ספציפית אלא תחושת מסוגלות כללית, מה שאומר שהיא יכולה להיות מוכללת על טווח רחב של תחומים. במילים אחרות, תחושת המסוגלות שנבנית במהלך האימון מסוגלת לייצר רמה גבוהה של מסוגלות עצמית גם בנושאים אחרים שאינם קשורים ישירות לאימון עצמו או לגורמים המלחיצים המאפיינים את האימון.

אחרי שנים רבות בתחום אומנויות הלחימה ולימודים ארוכים באוניברסיטה, אני טוען שאי אפשר לפתח ולעצב יכולות הגנה או התקפה מבלי לפתח גם את ההיבט הפסיכולוגי. צורת ההסתכלות המלווה אותי במהלך האימונים היא הסתכלות של גוף-ונפש, כלומר לימוד טכניקות מעולם הג’ו ג’יטסו יחד עם פיתוח ביטחון עצמי יציב ואמונה בעצמי. על מנת לאפשר לכל חניך להגיע למיצוי מקסימאלי של עצמו. אני מקפיד במהלך האימונים על ההיבטים הנפשיים לא פחות מאשר על ההיבטים הגופניים.

——————

[1] http://he.wikipedia.org/wiki/%D7%90%D7%9C%D7%91%D7%A8%D7%98_%D7%91%D7%A0%D7%93%D7%95%D7%A8%D7%94